Selasa, 29 November 2016

KIBOTA – The Chaos Rockerz


Doodle budak punk mohawk ini sebenarnya lakaran spontan seorang sahabat bernama Adi Herman sebaik sahaja beliau menerima naskah Bangkit! #1. Ia dilakar pada belakang envelope kiriman zine tersebut yang diterimanya pada 10 Jun 2016. Simply, ia menarik perhatian dan aku sangat menghargainya. Tak ramai yang ada bakat melukis sepintas lalu seperti Adi yang turut digelar Pendekar Mustar di akaun facebook beliau. Aku terfikir ada baiknya aku tukar ilustrasi (cilok dari internet) pada banner / header blog aku Up The Punx dengan yang ini. Barulah nampak ada originality, tak gitu?. Automatically, ia secara rasmi aku anggap maskot kepada Bangkit! Fanzine. Budak mohawk ini diberi nama KIBOTA. 

Eh, siapa atau apa itu Kibota??? Kebetulan cerita berkaitan Kibota menjadi bahan bicara antara aku dan Adi beberapa hari sebelum doodle ini terhasil. Masa tu kami deal untuk trade antara Bangkit! #1 dan zine karya beliau Bisak Palak #1. Adi adalah anak jati kelahiran Bintulu, Sarawak. Aku beritahu Adi yang aku pernah stay Bintulu, tahun 1988 hingga pertengahan 1991, study di UPM Kampus Bintulu. “Uihhhh zaman lama tu... saya kecik lagi masa tu, haha!”, jawab Adi. Cepat masa berlalu. Dah 25 tahun aku tinggalkan Bintulu. Rindu rasanya kat Bintulu. That time aku selalu beli kaset metal/rock kat satu kedai muzik sekitar bandar tu, lupa dah nama kedai tu. Sekarang ni mungkin dah banyak berubah dan membangun. Dulu airport tengah-tengah bandar. Adi maklum sekarang airport dah kat tempat lain, dah ada shopping complex sekarang. Aku tanya: “KIBOTA... pernah dengar?”. Selamba rock Adi respon: “gengster tu!”. 

Memang betul kata Adi. Kibota itu satu kumpulan gangster atau samseng yang berkeliaran aktif di bandar Bintulu pada masa tersebut. Aku pun cerita kat Adi satu perkara yang tidak aku lupakan hingga hari ini: “(Kibota) kuat paw budak-budak UPM yang keluar ke bandar dulu-dulu. Tapi aku save. Ada satu hari tu, ada sorang mamat duduk depan aku. Duit dia jatuh, bergulung-gulung berikat beb. Tak tau berapa ratus ribu. Aku ambil bagi dia. Aku cakap “bang.. duit abang jatuh”... Since that day tiap kali ke bandar, tiap kali terjumpa, dia mesti tegur aku. Sesekali lepak borak-borak. Dia bagi aku t-shirt... tertulis KIBOTA. Dia cakap dia ahli kumpulan tu”. 

Begitulah kisahnya. Kiranya aku selamat dan terlindung dari kena paw, haha!. Aku pun dah tak ingat nama mamat tu dan t-shirt Kibota yang super rare tu pun ntah mana hilang. Syukurlah, Adi beritahu sekarang geng-geng kibota dah takde. Banyak dah insaf dan ada yang jadi tabligh. Aku lupa apa maksud Kibota. Tak silap aku ia akronim pada nama penuh kumpulan tu. Adi cuma maklum kibota tu senjata yang dibuat daripada besi yang melekat kat penumbuk. Kenangan itulah yang mahu aku abadikan pada doodle ini. Pelukisnya Adi dari Bintulu dan Bintulu mengingatkan aku kepada Kibota. 

Apapun, jangan pula disalah anggap. Gangsterisme atau kegiatan samseng tidak ada kaitan langsung dengan zine Bangkit!, blog Up The Punx apatah lagi scene Hardcore Punk. Scene ini sihat dan berwawasan. Punk Makan Sampah yang pernah heboh satu ketika dulu adalah fitnah dan pembohongan dari media kerajaan yang tidak beretika. Nazi Punks boleh pergi mampus, fuck off!. Kibota di sini tidak membawa maksud yang tidak baik. Malah rasanya ada sedikit pengajaran dari apa yang aku ceritakan di atas tadi. Kalau kita berbuat baik kepada seseorang, biarpun kita tahu orang itu bukan orang baik (jahat), Tuhan akan membantu kita dan memberi kita lebih banyak kebaikan (perkara-perkara yang baik).

Terima kasih buat Adi Herman di atas doodle Kibota dan keizinan menggunakannya sebagai maskot Bangkit! Fanzine. Bagi yang belum mengenali Adi, beliau adalah seorang penulis kreatif yang berbakat besar. Dialah individu di sebalik buku Antologi Cerpen “Pentagram Di Atas Pusara”, tunjang utama zine Bisak Palak (Antologi Penulisan Kreatif Warga Bintulu) serta juga ahli band experimental grindcore Tahi Suci. Adi Herman boleh dihubungi di gautama_81@yahoo.com atau facebook.com/adiherman696.


NOTA: Sepertimana disiarkan dalam BANGKIT! #2.5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan