Rabu, 15 Julai 2020

Rebiu | SLAVE – Punk Police


SLAVE – Punk Police
Exit Music
Sindrom band mantak yang menular di kawasan Kuantan semenjak-dua menjak ni telah tersebar ke daerah Jerantut pulak, atau untuk menampakkan ciri-ciri virus yang menular, daerah itu digelar J-Town. Stail tulis huruf besar untuk permulaan nama tempat ni takde dalam scene indie lo-fi. Virus yang terbentuk di akhir tahun 2019 ini melanda scene Hardcore Punk dengan kaset ep yang memuatkan 7 lagu dalam durasi selama bawah 13 minit sahaja kesuluruhannya. Kalau mengikut sifir bodoh, 1 lagu tak sampai pun 2 minit. Tapi ini bukan fastcore, ini adalah old stomping hardcore punk. Hardcore tulus yang belum berselingkuh dengan kemetalan dan keslayeran.

‘Punk Police’ nama ep diberi, ‘Slave’ tercacah sebagai nama band, hardcore punk zaman jahilliah genre digalas. Untuk mengkaji mazhab Slave ni, cuba buka kitab dari band terdahulu antaranya Lubricant, Muro, The Flex, No Time dan The Partisans. 5 band, kerana Rob Gordon ada kedai music yang digelar ‘Top 5 records shop’. Slave adalah band baru, ditubuhkan pada Oktober 2019, dan merakamkan ep Punk Police ni pada 30 december 2019, bertempat di ISeek Music kelolaan Mr Mokhtar. Kalau dah recording pun buat kat ISeek Music, korang tahu sajalah camner hasilnya, kePADUan!!

Walaupun Slave adalah band baru, tapi barisan jemaahnya adalah orang-orang yang dah lama dalam scene. Slave di anggotai oleh Syahir, drummer yang pernah bermain untuk band Esrarr dan Cholera sebelum ini. Syahman pula menghentam dan menghancur-haluskan tali gitar. Didi, nama vox yang melakukan tugasnya sambil membakar kalori yang banyak. Dan Man, yang sebelum ni main bass untuk Toxic Toy dan Cholera. Dalam Slave, Man main bass dengan bunyi yang melantun-lantun dan seketul-seketul. Biasanya aku kurang suka sangat stail bass yang melantun-lantun ni, tapi untuk rakaman Punk Police ni soundnya terbaek pulak. Aku tertarik dengan permainan bass di sini, padu! Sekali kuping kau dapat tangkap lenggok bass tu, maka sepanjang gelung kaset tu berputar kau akan mengekori irama bass tersebut. Walaupun Man cakap dia terinspirasi dengan permainan bass band Paintbox, tapi aku rasa aura permainan bass band Lubricant lebih ketara dalam ep Punk Police ni.

Ep yang hampir sold-out untuk cetakan pertama ni diriliskan oleh Exit Records milik drummer band ni. Adakah Exit Records akan membuat cetakan kedua untuk ep ni? Pada aku, tak perlu cetakan kedua pun, yang tak sempat beli cetakan pertama tu padan muka korang. Lagi pun ada label dari US yang berura-ura untuk meriliskan balik ep ni dalam format kaset jugak. Tapi kalau kau jenis punk tahik hidung masin, yang terlalu kedekut melabur RM13 untuk artifak punk yang akan mentattoo sejarah ni, korang boleh cari ep ni kat YouTube aje, full ep ada kat sana. Alang-alang dah jadi punk-youtube tu, check juga persembahan mereka kat NoiseCave tempoh hari, Mantak!!

PUNK POLICE:- “Condemn everything, really? Shut it up, you’re doing your best spreading stories, judging everything, really? What the fuck? Punk police coming at your door! Police! Police punk!”

Aku sempat bertanya dan bercanda dengan Slave isi perut lyric ‘punk police’ ni, secara ringkasnya menurut Slave, “Punk police ni bukan untuk yang bekerja sebagai polis, tapi (ditujukan) untuk punk yang menjadi polis sepanjang masa di real life, social media dan sebagainya. Sepanjang masa menilai tentang orang lain dan tidak cermin diri sendiri. Apa yang orang lain buat itu salah dan orang yang itu harus berkiblatkan “beliau” yang sentiasa betul. Tidak ditujukan ke- pada sesiapa, tapi lagu ini untuk sesiapa (saja)”.

Tolong ingatkan aku supaya hujung tahun nanti aku buatkan senarai “Top 5 best releases of 2020”, dan nampak gayanya Punk Police ni akan bermastautin dalam senarai tersebut.

Stomping sampai pagi dan J-Town rules!!!!!


(Bambear abamamran@gmail.com, Feb 2020)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan