Rabu, 3 Oktober 2018

Notasi | Sajak-Sajak Rebel Anak-Anak Punk; ulasan KuZine


Zine; Sajak-Sajak Rebel Anak-Anak Punk.
Kandungan; Puisi & ilustrasi.
Terbitan; Bangkit! Fanzine.
Tahun terbit; Jun 2018.
Penulis; 26 penulis.
Pereka ilustrasi; 5 pereka ilustrasi.
Harga; RM8.

Zine yang mengandungi 46 buah puisi dan 8 buah ilustrasi ini adalah sebuah rakaman sejarah tentang suara-suara dari anak-anak Punk berkenaan isu-isu yang berputar di sekeliling mereka.

Tidak ada yang tidak disentuh mereka, bermula dari hal-hal kekuasaan (Mr Andalas, Adi Herman, Alip Moose, Nuar Cashaft, Petak Daud);

kepada isu-isu pemikiran masyarakat (Mr Andalas, Syima Azlan, Rien Sd, Kuntum, Fadzil Mohamad, Redo Gemok, M. Firdaus Kamaluddin, Kodi Amain, Sijasad Bersiong, Han, Amir Fadli, Petak Daud);

beralih kepada sikap-sikap ahli politik (Rien Sd, Acek Marhaen, Ayiefitri, Man Rabaxx, Fadzil Mohamad, Sijasad Bersiong, Sufian Mohamed Salleh, Amir Fadli);

berpindah semula kepada puisi-puisi yang merujuk semula kepada sikap diri sendiri (Khairul Kontradiksi, Ocha Vozvyshenny, Kodi Amain, Redo Gemok, Anak Sial, Sue Emoqwin, Man Dugong, Tinie Tebuan, Farisi Che, Amir Fadli);

dan akhirnya sebuah puisi cinta dari Mr Andalas.

Antara puisi pilihan kami di KuZine adalah;

1. Di Mana Anarkis Pada Usia 30-an, tulisan Sue Emoqwin; 
2. Mimpi, tulisan Man Dugong, dan; 
3. Erti Kekalahan, tulisan Mr Andalas.

Zine ini turut memuatkan 8 ilustrasi/lukisan daripada Fadzee Tussock, Roots Radicals, Ieda Mazlan, Harshziqr, dan Fahmi Reza.

Kata SO Husain, dalam kata pengantar untuk zine ini; "...suara-suara dari anak-anak muda yang dikumpul di dalam kompilasi ini jelas membuktikan sebaliknya. Nyata sekali ada antara mereka yang berkesedaran tinggi mengenai segala ragam kenanaran, kebobrokan, kebejatan, kebebalan, konflik dan polemik yang berlegar di sekitar mereka. Terbukti ada sebahagian anak muda, setidak-tidaknya seperti yang dipaparkan di sini, sangat sedar tentang posisi dan peranan intelektual, kultural, sosial dan politikal yang boleh dan perlu diambil dan dimainkan mereka demi mengubah paradigma masyarakat,"

Apabila membaca zine ini, dapat atau tidak kita pasti akan menghidu bau amarah, turut merasa kesakitan yang dilihat dan dihadapi oleh penulis-penulis. Hal-hal buruk yang dirasakan tidak tepat ditulis dengan lantang dan jujur. Tetapi kemudiannya, kita menjadi keliru pula, apabila membaca puisi-puisi yang turut mempersoalkan tempoh kelakuan yang dilakukan kita. Dan kekeliruan itu pastilah tidak lengkap pula apabila selesai membaca kumpulan puisi ini tanpa ada perasaan untuk melakukan sesuatu demi mengubahnya.

Tetapi, perlawanan pastilah hal-hal yang berterusan, dan tulisan-tulisan ini barangkali menjadi penyedar dan pengingat kepada penulis-penulis, masyarakat dan seluruh anggota manusia di masa akan datang untuk terus melakukan sesuatu.

Malah tulisan-tulisan ini, menjadi bukti bahawasanya di zaman dan era ini, pemikiran dan idea adalah ruang yang tidak terbatas. Kita semua berhak berfikir, dan kemudiannya kita juga berhak mengatur susunan perkataannya.

Puisi-puisi di dalam kumpulan ini juga adalah bukti, bahawasanya puisi mempunyai tugasnya sendiri. Salah satu darinya adalah, puisi harus menerangkan benar dan salah, menghuraikan mudah dan susah.

Untuk membeli zine ini, boleh terus menghubungi Pyan Nathias di Facebook, di facebook.com/bangkitzine, atau terus email ke sufianmohamedsalleh@gmail.com.

ulasan oleh KuZine;

Tiada ulasan:

Catat Ulasan