Isnin, 22 Oktober 2018

Rebiu | S.A.M – Malam Saribu Bulan


S.A.M – Malam Saribu Bulan
Independen
Saya pernah mendengar karya-karya ambien yang agak kelam dari scene tempatan, antaranya Ablaze Eternal yang bertemakan kerakusan api dan neraka serta Maqâbir yang menjurus kepada soal kematian dan alam kubur. Kemunculan S.A.M dalam scene Dark Ambient tanahair sesuatu yang lebih memeranjatkan mengikut pemerhatian saya. Nuansa bunyian S.A.M kedengaran lebih “gelap” dari istilah “kelam” itu sendiri. Ianya cenderung dan sangat rapat kepada Black Metal, cuma unsur “metal” yang ditiadakan. Hanya ”kehitaman” yang menguasai secara menyeluruh, dan saya secara peribadi menamakannya Black Ambient. “Malam Saribu Bulan” menghimpunkan 10 karya ambien berdurasi 58:58 minit yang sungguh menyeramkan, ngeri dan sangat berpuaka! Saya nasihatkan anda jangan berani-berani mendengar CD ini di kala larut malam, dalam suasana lampu malap apatah lagi bergelap sementara menanti mata terlelap. Ini adalah kerana bunyi-bunyian serta bisikan-bisikan halus yang keluar dari CD ini akan meremang segala bulu roma yang ada pada tubuh anda, dan anda memejam mata sekuatnya terganggu oleh ketakutan! Terus-terang saya katakan, S.A.M cukup berjaya mendefinasikan “kehitaman” dalam karya-karya ambien gelap yang dipersembahkannya. Berhantu dan merasuk!
facebook.com/darknoisepsychedelic
samdarknoisepsychedelic.bandcamp.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan