Ahad, 14 Mei 2017

Interbiu | VAULT : 28.04.2017


Dalam proses penyediaan “special Thrash issue” ini, aku ada menghubungi Fizan yang merupakan vokalis band VAULT menerusi aplikasi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS). Tujuan asalnya hendak mendapatkan sedikit maklumat mengenai status dan perkembangan terkini band tersebut untuk ditulis dalam ruangan buletin, akan tetapi perbualan kami menjadi sedikit panjang dan mengandungi pelbagai info menarik. Jadi, tidak salah rasanya aku kongsikan "sembang" di antara kami di sini, untuk korang ketahui sedikit sebanyak tentang VAULT…

Assalamualaikum Fizan. Minta maaf banyak. Hampir terlupa nak contact semula. Demam pun dah ok sikit ni. Fizan… sebenarnya aku contact ni nak dapatkan latest info / news band Vault untuk tulis di news section zine yang sedang aku bikin sekarang ni, hehe!
Waalaikumsalam brader.. haha, takpa. Alhamdulillah dah sihat brader.. boleh je nak dapatkan info pasal Vault. Tak ada masalah.. untuk zine Bangkit! kan?

Yup… Fizan mesti tau sebab baru ni interview Antacid, huhu! 
Yup. Thanks di atas interview tu brader. Aku amat hargainya and thanks for the support.. untuk pengetahuan brader, Vault dalam proses untuk merakamkan album penuh. Jika tiada masalah, insyaAllah kami akan riliskan dalam tahun ni.

Tu debut album kan? Yang sebelum ni “War Fucking War” (2013) kompilasi demo kan?
Yup, first full-length album. “War Fucking War” is actually bukan kompilasi bro.. itu 2 track lagu yang tak pernah rilis dan diriliskan + bonus dari 2 demo.

Oh ya betul.... ada 2 lagu unreleased yang tak silap untuk 7" tak jadi.. aku pernah tulis tentang “War Fucking War” dalam blog Ekstrim.
Lagu tu kami record untuk split tapi tak lepas untuk masuk dalam 7" EP coz terlebih minit.

Fizan… cerita lanjut lagi tentang full album Vault tu.
InsyaAllah kami akan mempertaruhkan 10 buah lagu untuk full-length Vault. Muzik Vault tetap seperti dahulu. Heavy Speed Metal dengan pengaruh muzik Punk 80’an. Ini adalah acuan muzik Vault dari dahulu. Lirik banyak mengisahkan tentang war, death dan destruction. Untuk album ini agak special kerana line-up Vault zaman “Raging Force” demo telah kembali. So, nantikan!

Wow! Ini macam bagus lah! 
Hehe! ini macam bro.. muzik Vault memang kuat dengan pengaruh punk dan speed metal.

Best… aku ada beberapa tape Vault… “War Fucking War” tu… “Raging Force” demo (2007) pun ada rasanya, kena cari balik.
“Raging Force” agak kuat pengaruh punk 80’an ditambah sedikit acuan dan kelajuan muzik thrash dan speed metal.. d-beat forever!

Fizan… bukan “Raging Force” yang aku ada… tapi tape “Fuck Off and Die!!!”. Hehe!
Hahaha! “Raging Force” dan “Fuck Off and Die!!!” demo tu agak special bagi aku bro.. “Raging Force” demo diriliskan oleh label dari Netherlands (Final Punishment Records) dan “Fuck Off and Die!!!” demo oleh label Germany (Dying Victims Productions).

Untuk demo “Fuck Off and Die!!!” (2009) tu muzik / pengaruh dia camne lak?
Actually lagu kat “Fuck Off and Die!!!” tu dah lama buat masa dengan line-up lama. Cuma masa recording tu guna khidmat line-up Reaper. Masa tu line-up lama agak busy dengan Antacid. Tu sebab ada kelainan sikit pada muzik dan cara permainan dram. Muzik masih kekal dengan acuan dulu cuma agak thrashing sikit dengan pengaruh muzik dari band Whiplash dan Tankard.

Tak sabar nak tunggu full-length Vault tu.. insyaAllah satu hari nanti nak interview eksklusif Vault lak. Hehe!
Hehehe! InsyaAllah bro.. lagu dah ready semua cuma pergerakan untuk recording agak terbatas sikit. Masing-masing agak busy dengan kerjaya harian.

Takpe.. pelahan-pelahan... yang penting release padu!
Yup, betul tu.. to be honest Vault dari dulu masih mengekalkan undergroud metal spirit hehe.. keep the spirit of undergroud metal music alive!

Fizan VAULT – kini juga vokalis Antacid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan