Isnin, 12 Mac 2018

Rebiu | PACK! MAN – Crisis Punk To Death


PACK! MAN – Crisis Punk To Death
Independen
Aku secara peribadi cukup respek dan kagum dengan band-band yang mahu berusaha di atas kaki sendiri, merilis secara D.I.Y dan bebas daripada terikat dengan label. Ada beberapa band pernah mengadu kat aku pasal dorang dah deal nak release material dorang dengan label-label tertentu tapi “bengang” sebab lambat dikeluarkan, kualiti produk tak seperti yang dijangkakan dan macam-macam permasalahan lain yang timbul kemudiaannya. Tapi pada aku, band tu patut salahkan diri sendiri kerana tak ada inisiatif untuk rilis sendiri dan masih mengharap pihak lain yang tolong keluarkan, sedangkan pihak tersebut (label) mungkin ada banyak komitmen rilisan lain, jadual dan mungkin juga kewangan/modal pusingan. Tape yang aku nak rebiu ni adalah salah-satu rilisan kendiri yang aku maksudkan, salute! PACK! MAN (aku tak tau band ni masih aktif atau sebaliknya sebab agak senyap tak kedengaran sekarang) ni difahamkan band asal Keningau, Sabah dan dianggotai oleh Richie & August (vox), Mij, Tone & Hry (strings) dan Ege (drums). “Crisis Punk To Death” yang tak silap aku dilancarkan pada 19 Februari 2016 [mengikut carian aku di post-post facebook, hehe!] menampilkan sejumlah 12 buah lagu Hardcore Punk stail 90an yang mana keseluruhannya boleh dikatakan kencang, pantas, meluap-luap kemarahannya dan betul-betul menggila! Sound pun sedap dan mantap, dan macam kena sangat dengan konsep muzik dorang. Semua lirik dalam Bahasa Inggeris dan ditulis dengan baik, dengan kandungan mesej yang bagus dan pastinya rebel. Aku suka tengok artwork-artwork yang ditampilkan pada sampul kaset serta teks-teks yang tulisan tangan. Sori-lah dah lama aku simpan tape ni tapi baru sekarang boleh buat sedikit ulasan. Apapun aku boleh cakap ini baru betul band/rilisan DIY punks! Emel: packman696@yahoo.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan