Sabtu, 11 Ogos 2018

Notasi | SEBUAH CATATAN MEROYAN

Tanggal 31 Julai 2018 pada jam 12:07 tengahari aku ada menulis sebuah catatan yang aku pos di dinding laman mukabuku peribadi aku sendiri – facebook.com/piankvlt. Aku arkibkannya di sini:

Masa dan keadaan seringkali tak memihak pada diri ini. Kewangan sebenarnya taklah begitu baik. Kesihatan juga selalu sahaja tak mengizinkan, semakin dimamah usia. Dalam banyak situasi berhadapan semua kesulitan ini, aku kerap berdegil. Melawan kepayahan dengan sisa-sisa semangat yang ada. Bimbang sentiasa ada kalau-kalau tiba saatnya semua ini berakhir, maafkan aku kalau semua ini nanti akan hanya tinggal kenangan cuma aku khuatir akan meninggalkan “hutang” yang besar.

–“hutang” maksud aku disini seperti “free copies” yang dijanjikan masih belum dihantar, janji menemubual / mengulas band yang dah hantar promo-copy, janji nak beli stuff mereka (tapi aku sebenarnya tak cukup duit), dan bermacam lagi!

Alhamdulillah, aku dah kian pulih dari “terlantar” demam dan lelah (asthma) selama hampir dua minggu. Ahad baru ni pula kereta aku “sakit teruk”, breakdown di hadapan SMK Agama Kuala Selangor sewaktu menghantar pulang anak ke tempat pengajiannya di Sabak Bernam. Allahu, indahnya ujian Tuhan. Menyedarkan aku kepada banyaknya “hutang” aku kat kawan-kawan, dan yang paling penting tentang HUTANG aku pada Dia Yang Maha Esa.

InshaaAllah, kalau dapat aku nak selesaikan kerja-kerja pengeposan salinan percuma “Sajak-Sajak Rebel Anak-Anak Punk” dan “Bangkit! #8.5 (keluaran khas Rock Bebas)” dalam masa terdekat ini. Mohon maaf banyak-banyak kalaulah ia membuatkan kalian yang terlibat (band/contributor/etc) tertunggu-tunggu. Aku tak pernah nak berniat untuk “menipu” atau lari dari tanggungjawab menghantar salinan-salinan percuma (complimentary copies) sebagaimana yang dijanjikan, cuma kadang-kala ia mengambil masa, pengeposan secara berperingkat – lebih-lebih lagi yang melibat-kan jumlah penerima yang besar dan terpaksa menunggu pusingan modal untuk menampung kos cetakan & pengeposan. Menulis dan menerbitkan zine itu menyeronokkan, tapi ia bukannya mudah dan memerlukan banyak pengorbanan!

Dalam masa yang sama (atau mungkin lebih baik selepas aku lunaskan semua “hutang” yang masih berbaki), aku nak kembali menyambung bahagian-bahagian yang belum disiapkan dalam issue baru “Bangkit! #9 (split-zine bersama My Own Mind #1)”. Dah semakin tertunda penerbitan issue ni, meskipun hanya sekitar 25% sahaja lagi penulisan yang perlu disiapkan. Harap-harap band yang ditampilkan dalam issue ni tak marahkan aku sebab aku lambat buat kerja. 

Dalam diam, aku ada usaha nak terbitkan juga “Bangkit! #9.5 (keluaran khas Cyberjaya Zine & DIY Fest 2018)” tapi dalam keadaaan sekarang aku terpaksa mengalah, aku gagal! Tak mungkin issue ini dapat disiapkan dalam masa terdekat ini walaupun sebahagian besar bahan-bahan dahpun ada. Aku pun sebenarnya tak dapat nak menyertai event tersebut, sebab pada tarikh 10 hingga 13 Ogos wife aku akan ke luarnegara jadi aku perlu berada di rumah menguruskan anak-anak. Maafkan aku, Bangkit! #9.5 terpaksa DIBATALKAN [interviews dan bahan-bahan yang masih relevan akan dipinda / dimuatkan dalam isu-isu akan datang].


Ni baru cerita pasal pembikinan zine, huhu! Pengeluaran rilisan-rilisan baru di bawah label kecil aku Blazt Promotion pun dah tertangguh lama. InshaaAllah, aku cuba sedaya-upaya mengeluarkan dua rilisan (yang sepatutnya dah rilis kalau mengikut jadual asal) sekitar Ogos nanti; “FILSUFATIA - The Great Age of Depression” dan “DOSA - Talking about Punk Scene and Cronyism”. 

Maafkan aku yang bergelut dengan kesulitan kewangan, kesihatan yang tak menentu, serta “hutang-hutang” aku pada kalian.

– Yang ikhlas, Pyan Nathias.

Pautan asal:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan