Khamis, 16 Jun 2016

Interbiu | DISOBEY : 07.01.2016


Mereka mungkin pada zahirnya hanya sebuah band baru, lagi pula belum ada apa-apa rilisan. Tetapi mereka juga memiliki iltizam; misi dan visi menerusi muzik punk dalam menyalurkan suara dan bicara mereka. Ini DISOBEY. Sekumpulan anak muda Kelantan. Interbiu diatur bersama Sani (vokal) dan Kodi (dram). 

Pertama sekali aku nak tanya bila dan bagaimana tertubuhnya Disobey? Apa motif korang tubuhkan band ni?
Sani: 15/3/14. Motif band nak hidupkan balik scene Kelantan. Idea band tak silap aku dari Bujim, bassist band kami.
Kodi: Seingat aku Bujim WhatsApp tanya aku nak join band d-beat tak. Bujim bagitau vokal Sani dari Pasir Mas dan Cicox gitar dari Pengkalan Chepa. Aku tahu Cixox ada, aku terus on je dan time tu memamg takda band punk kt Kota Bharu.

Dari mana korang dapat dan kenapa namakan band ni sebagai Disobey?
Sani: Pasal nama itu aku tak sure mana dapat. Tidak mematuhi dan penentangan bagi aku.

Apa definasi korang terhadap muzik Disobey? Band macamana yang jadi rujukan dalam membentuk muzik band korang sendiri?
Sani: Chaos Punx. Influences aku macam Exploited, Casualties, Tragedy, The Bollocks dan seangkatan dengannya.
Kodi: Band punk Bandaraya Islam. Hehehe!

Disobey sudah ada beberapa lagu sendiri tapi belum berpeluang merilis sebarang promo/demo. Cerita sedikit pasal lagu-lagu yang korang dah ada?
Sani: So far ada 2 lagu, Disobey dengan Media. Disobey ni pasal manusia kaki  tipu dan tamak. Media pasal medium media dekat Malaysia ni dah terima rasuah kot. Sebar benda yang mengarut dan bullshit. 
Kodi: Baru ada dua lagu. Tu pun rekod live je. Boleh dengar kat page Facebook. Disobey lagu pasal ‘korang tipu banyak, tak nak percaya, tak nak ikut, alaa benci la kat korang’. Lagu Media khusus pada arus media perdana. TV diorang conquer, surat khabar diorang punya.

Kenapa tak rilis promo/demo lagi? Agaknya bila korang rancang nak keluarkan?
Sani: Duit dan masa.
Kodi: Tak pasti bila. Nanti ada peluang, nak lepak sekali semua bincang-bincang. Bujim kerja kat Johor. Balik time cuti je.


Apakah kemelut politik, ekonomi, pentadbiran dan pelbagai isu semasa dalam negara kebelakangan ni jadi inspirasi korang dalam menulis lirik?
Sani: Rasuah. Penipuan. Penindasan. 
Kodi:  Isu paling aku sakit hati MH370 ngan TPPA. Aku ada tulis lirik pasal TPP tapi panjang sangat-lah pulak. Serius tenat gila dah Malaysia ni. Abang Pyan tak rasa nak pindah keluar negara ke? 
[Malaysia negara yang indah, yang perlu sekarang Bangkit! dan Lawan segala perkara yang tak betul dalam sistem tersebut – Editor]

Disobey dah main dalam beberapa gigs kan? Apa pengalaman dan pembelajaran yang korang dah dapat dari bermain gigs ni?
Sani: Tak silap aku 4 gig dah pernah main. Aku pun tak tau apa yang aku dapat hahahah!
Kodi: Crowd kat KB memang supportive.

Korang rasa bagaimana punk boleh menyumbang kepada satu bentuk kehidupan yang lebih baik?
Sani: Humanity.
Kodi: Aku rasa punk banyak ubah hidup aku. Bagi aku banyak benda dalam punk yang boleh ubah hidup orang. Budaya memerhati dan berfikir, DIY, tolong orang,  against banyak benda celaka macam racism, diskriminasi dalam demografik, rasuah.. banyak lagi. Sampai sekarang aku tak faham bila orang tanya soalan ‘sampai bila nak punk?’.

Bagaimana keadaannya scene punk di Kota Bharu / Kelantan sekarang?
Sani: Punk dekat Kelantan yang aku nampak tak banyak sangat. Time gig baru nampak punk dekat kelantan ni.
Kodi: Soalan air mata ni. Struggle.. slow.. susah nak buat gig kat KB. Takda tempat. Dah banyak tempat kitorang kena banned, sebab ramai ‘budak liar pakaian pelik’ katanya. Kalau nak tahu, majlis kahwin pun MPKB nak mintak permit. Nanti saya pass kat abang Pyan zine kitorang buat pasal scene KB ni.

Soalan penutup.. apa harapan korang ke atas Disobey di masa-masa akan datang?
Sani: Nak rekod demo. Biar Disobey ada rilisan.
Kodi: Semoga terus dapat bagi komitmen.


Editor – Terimakasih DISOBEY atas kesudian menjayakan interbiu ini. Selamat Maju Jaya diucapkan. Semoga rilisan pertama dapat dikeluarkan. Mana zine korang pasal scene KB?


NOTA: Sepertimana disiarkan dalam BANGKIT! #1.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan