Rabu, 22 Jun 2016

Rebiu | CHOOSING PATH – Isu #2


CHOOSING PATH – Isu #2
80ms / A5 / Dwi Bahasa
Dah lama sebenarnya aku dapat fanzine ni. Baru sekarang aku boleh buat sedikit ulasan mengenainya. Hampir keseluruhan Choosing Path ditulis dalam Bahasa Melayu, cuma beberapa halaman menggunakan Bahasa Inggeris terutamanya yang melibatkan band dari luarnegara. Choosing Path #2 diterbitkan pada November 2015 dan ia adalah karya Benny Pangazou, individu di sebalik band Penguasa Anjing, Con-Damn The Corruptor dan label Headhunter Records. Tujuh buah band ditemubual dalam isu kedua ini; Keep The Freedom (Punk Rock dari Tenom), Liberty Chaos (Street Punk dari Ipoh), Flagitious Idiosyncrasy In The Dilapidation (all-female Grindcore dari Jepun), Gayang Kuntilangan – (Death) Metal unik dari Penampang yang menggabungkan instrumen moden dan tradisional (Sabah) dalam pembikinan muzik mereka, Marjinal (Punk Rock berpengaruh dari Indonesia), RoundOff 40 (Pop-punk dari Kudat) dan Maddthelin (Post-Hardcore Kuala Lumpur). Aku cukup respek dengan metod dan olahan Ben mengutarakan soalan-soalan interbiu; yang mana pada aku ianya matang, berkembang dan kadang-kala di luar-jangka. Ben seorang editor yang terlebih dahulu melakukan kajian, persiapan dan rancangan teliti sebelum satu-satu set interbiu itu dipanjangkan. Ini yang menghasilkan sesebuah sessi temubual itu menjadi sangat terperinci dan mendalam. Kalian perlu baca bual bicara bersama Gayang Kuntilangan dan Marjinal di mana pada pendapat aku inilah antara interbiu yang menjadi highlight dalam Choosing Path #2. Ben sekali lagi membuktikan beliau adalah penulis yang baik, dewasa dan jujur dalam setiap penulisannya di mana hal ini aku rujuk kepada paparan-paparan rencana yang bukan sahaja berkisarkan muzik tetapi juga kehidupan budaya / kemasyarakatan persekitaran ruang-lingkup beliau. Ianya di-isi dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman dan inilah yang menjadi resepi kekuatan artikel-artikel seperti Headhunter/Pangazou dan “Land of Headhunter”, Siapa Marsinah? serta Aku, Sun Wukong dan Tamiya Mini 4WD. Ben dalam isu ini turut berkongsi cerita tentang aktivitinya dalam muzik, antaranya Laporan “Siok Sendiri Tour 2014” (Con-Damn The Corruptor), band awalnya Penguasa Anjing serta komuniti dan label beliau; Monsopiad Collective Movement dan Headhunter Records. Choosing Path #2 turut memberi ruang kepada penulis undangan iaitu Sara Minion. Bahagian lain yang perlu diberi perhatian dan cukup menarik untuk ditelaah adalah 10 mukasurat Seksyen Ulasan Audio. Kupasannya kreatif dan secukupnya informatif. Aku agak bimbang kiranya pengulasan ini menjadi terlalu panjang tetapi percayalah, sebuah hasilkerja yang baik perlu diberi lebih pengiktirafan. Biar saya akhiri ulasan ini dengan dua perkara paling tulen tentang Choosing Path #2. Pertama, kulit luar isu ini dihiasi artwork yang cukup original sifatnya. Nampak selamba tetapi penuh dengan makna. Kedua, pemberian percuma alat permainan puzzle tradisional kaum Rungus iaitu Inundazang. Ianya benar-benar menguji hinggakan aku terkesan (dan perlu muhasabah diri) akibat kegagalan menyelesaikan ujian permainan tersebut. Terbaik Ben. Konklusi aku terhadap Choosing Path #2, apa sahaja yang tersurat dan tersirat dari kandungannya, semuanya adalah mampat dan padat!. Hubungi Benny Pangazou di facebook.com/benny.pangazou atau talian 013-5529166.
facebook.com/Choosing-path-zine-1506412472905685

Tiada ulasan:

Catat Ulasan