Khamis, 16 Mac 2017

Interbiu | NO DISTANCE : 16.07.2016


Melaka Bandaraya Bersejarah tidak ketinggalan melahirkan wakil-wakil Punk Rock dalam scene muzik bebas tempatan. Slot interbiu kali ini turut mengetengahkan sebuah band dari negeri tersebut bergelar NO DISTANCE. Dibarisi oleh Popeye (bass/vokal), Adek (gitar/vokal) dan Rizal (dram), band berpaksikan Melodic Punk ini baru sahaja menerbit dan memasarkan rilisan pertama mereka berupa sebuah EP 6-lagu berjudul “Some Unexpected Journey”. Terima kasih saudara Popeye yang sudi bersama kita merungkai semua persoalan-persoalan yang diajukan.

Berikan introduksi ringkas sejarah dan motif penubuhan No Distance serta latarbelakang anggota kumpulan ini? Apa yang dimaksudkan dengan nama No Distance?
No Distance ditubuhkan pada 2013 oleh Rizal (dram), Izz (gitar+vox) dan Popeye (bass+vox). Kitorang decide nak tubuhkan band ni kerana masing-masing percaya pada kekuatan irama melodic punk yang selalu kami dengar bersama. Ianya seperti memberi satu internal spirit pada diri kami.. hahahaha!. Sebelum ini, kami ada juga band lain. Untuk menjadikan No Distance ini, begitu banyak yang kami tempuh. Dari segi mencari line-up yang sama halatuju untuk musik yang kami idamkan serta spirit d.i.y underground itu sendiri.. sebab kami tidak memilih untuk jadi sebuah band yang bermusim!!. Nama No Distance tu kami pilih kerana jika di-translate ke b.melayu (tiada jarak) dan kami cuba jadikan muzik kami tiada noktah sampai bila-bila.. dulu, kini dan selamanya.

Mengapa memilih melodic punk rock sebagai muzik bawaan No Distance? Di mana kelebihan band-band seperti Green Day, NOFX, Hi Standard, Lagwagon dan No Use For A Name yang kalian senaraikan sebagai pengaruh besar kepada halatuju muzik No Distance?
Melodic Punk adalah muzik yang ada kekuatannya tersendiri. Ianya penuh dengan energy, groove, riffing dan beat yang padu. Soal influence band yang kami listkan dalam EP tu sebenarnya hanya contoh.. sebenarnya ada lebih lagi. Actually kami mendengar semua band yang main musik yang sama.. tak kira in Malaysia dan oversea.. dan kami juga tidak meletakkan jurang perbezaan sempadan global musik.. sebab, kami percayakan idea, kreativiti serta bakat perlu luas dan berani mencuba.. tetapi ianya tetap dengan “akar punk” itu sendiri. Jujurnya pendapat kami sendiri sebagai pemuzik, kita harus terbuka untuk mendengar pelbagai musik yang lain.. tidak salah!! dan kalau dihitung zaman ini.. rata-rata anak punk sendiri semakin maju dan terbuka. Ianya terpulang pada individu itu sendiri yang membuat keputusan. Untuk kami No Distance, kami tetap dengan root punk rock itu dan selebihnya biarlah kalian semua menilaikan.. percaturan dari barat serta timur!!.

“Some Unexpected Journey” adalah satu pengkaryaan mantap meskipun ia rilisan pertama dari No Distance. Adakah kalian fikir semua yang dirancang telah tercapai menerusi EP ini atau masih ada perkara yang belum dapat digapai?
Secara jujurnya kami masih tidak puas dengan rilisan yang pertama ni. Masih banyak kekurangannya (dah jadi lumrah manusia sebab tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya.. hahahaha!) cuma kami rasa it’s out on the right time.. mengikut apa yang kami rancangkan.. tu yang paling penting.. planning is priority.

Saya sukakan judulnya – “Some Unexpected Journey”. Apa yang tersirat di sebaliknya?
Tajuk EP ini (Some Unexpected Journey) hampir dekat dengan cerita di sebalik perjalanan untuk band ini dan kami sendiri mahu buktikan, halatuju musik kami dan kami yakin dengan acuan sound yang kami mahukan. Ini sebagai satu permulaan yang kami mahukan supaya tiada penghujungnya. Ilham tajuk ini datang secara semulajadi apabila semuanya sudah tersedia dan kami rasa ianya amat memberi kesan dengan cover EP ini.. serta  perjalanan kami.

Tahniah kerana yakin dengan konsep DIY membolehkan EP tersebut dikeluarkan sendiri tanpa bantuan label. Sejauh mana kepercayaan kalian perlunya amalan DIY dalam budaya Punk?
Jujurnya bagi kami sendiri D.I.Y ini perlu ada bagi setiap orang di luar sana, sebab kita boleh belajar dari situ untuk kehidupan dan lain-lain. Untuk EP dari kami ini sebenarnya memakan masa lama juga untuk penghasilan itu.. dan DIY dalam scene punk pula, harus dipraktikkan sesuai dan waktu bagi semua anak gaul “hc punk” itu sendiri.. dan jujurnya untuk topik ini, bagi aku.. perubahan masa dan nafsu anak gaul hc punk itu sendiri yang memainkan sejauh mana budaya diy punk itu kekal atau lenyap.. sebab, zaman bergerak pantas.. tidak seperti dulu.. zine, flyer, demo tape menjadi bahan utama... dan kini rata-rata anak gaul punk yang baru tidak kenal dan faham apa itu D.I.Y!.

Lagu-lagu No Distance memiliki kekuatan melodi dan tempo yang pelbagai. Rancak serta menghi-burkan. Bagaimana kalian mencipta “mood” dan “vibe” dalam sesebuah lagu agar ia kedengaran menarik dan melekat di telinga pendengar?
Lagu-lagu yang kami hasilkan adalah dari ilham kami bertiga.. sebab masing-masing tahu kehendak dan selera serta halatuju musik kami sendiri. Mood lagu tu pula biasanya datang dari lirik tu sendiri dan kami jadikan lagu-lagu yang biasa kami dengar sebagai bahan rujukan untuk dapatkan feels supaya ianya dapat djadikan satu plot lagu yang lengkap mengikut mesej yang tersirat di dalam setiap lirik. Pada kami setiap lagu yang kami buat, kami berpuas hati dan jika pendengar/penggemar musik itu suka, kira kepuasan yang berganda buat kami kerana bukan mudah untuk mencipta lagu yang sedap serta memberi kepuasan pendengar itu sendiri.

Berikan sedikit komentar mengenai Studio Adam Music di mana kalian merakam material “Some Unexpected Journey”?
Adam Music Studio merupakan salah satu studio recording yang sudah lama wujud di Melaka. Banyak band yang merakamkan lagu-lagu mereka di studio itu. Bagi kami, kami selesa bekerjasama dengan sound engineer studio tersebut iaitu Dak Andy kerana kami sudah mengenalinya sebelum wujudnya No Distance lagi. Beliau juga telah merekod pelbagai jenis muzik di studionya dan bagi kami itu sangat memudahkan kerja kami dan beliau dengan sikap yang peramah dan suka memberi tunjuk ajar serta ruang untuk band mengekspresi-kan idea mereka ketika proses recording membuat-kan kami selesa bekerjasama dengan studio tersebut. Cheers for Adam Music Studio. \m/

Punk Rock di Melaka berkembang pesat kebelakangan ini tambahan pula adanya punk space seperti The Key dan pembekal punk stuff seperti Bebal Mailorder. Komen anda? Rekomen juga beberapa nama lain yang perlu diberi perhatian dari scene Melaka?
Sejujurnya.. semua sudah tahu dan tidak boleh dinafikan.. huhuu! ..scene di Melaka ini.. agak go slow and steady.. tidak meriah sangat.. naik turun ada juga. Dari sudut scene punk itu sendiri, tidak begitu banyak perubahan.. cuma kini nama “The Key” (dari kolektif anak hc/punk-ansara) telah mula dikenali dan bergerak agak agresif dan aktif.. untuk memberi ruang legar untuk scene local underground bergerak. Thanks for the space guys!!! really good job!! dan tidak lupa juga kepada saudara Azizi dari Bebal Mailorder.. beliau juga salah seorang dari individu hc/punk/grind/etc yang begitu aktif sebelum ini. Banyak band local dari luar Melaka dan juga oversea yang datang untuk show yang dianjurkan (jamming session ringkas yang sudah ke edisi 9 kalau tak salah, hahahaha!).. dan untuk distro/label pula tidak banyak juga.. antaranya Bebal mailorder, Pissoff..

Seronok mengenali band berpotensi seperti No Distance. Apa harapan kalian untuk band ini di masa hadapan?
Kami berharap muzik kami boleh diterima oleh semua peminat muzik undergroud especially peminat muzik melodic punk rock.. dan kami juga berharap agar kami dapat teruskan perjalanan No Distance sendiri hingga mencapai matlamat serta impian kami suatu hari nanti.. if God wills.. :)

Sepatah dua kata penutup mengakhiri interbiu ini.
Thanks to Bangkit! Zine sebab sudi interview No Distance. Diharapkan hasil dari soal jawab bertulis ini dapat mendekatkan lagi hubungan antara kita dalam scene. Thanks to Lawa Store (distributor), Dyslexi@rt Clothing (merchandise) dan who are involve with us this while. Support your local music, zine & scene. THANKS GOD FOR PUNKROCK. See you guys on the next circle pit. \m/


NOTA: Sepertimana disiarkan dalam BANGKIT! #2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan