Isnin, 27 Mac 2017

Rebiu | THE AKSARA COMMUNE – Isu #1


THE AKSARA COMMUNE – Isu #1
108ms / A5 / Bahasa Inggeris
Mengikut penelitian saya, asas pembikinan dan penerbitan isu pertama (October Issue) zine The Aksara Commune ini adalah kompilasi bahan-bahan penulisan / bacaan yang terlebih dahulu diletakkan secara online di blog (menggunakan nama yang sama) kendalian Karim Abdullah [fb.com/karim.anderson.79], seorang penuntut di Universiti Malaya jika tidak silap saya. The Aksara Commune terbahagi kepada 4 teras utama; Gig Review, Album Review, Band Interview dan juga Article. Penulisan-penulisan dalam bahasa Inggeris ini digarap dengan begitu baik dan teliti. Saya sukakan slot interbiu yang mana menampilkan 3 band yang agak asing dalam pengetahuan saya iaitu EF’IL (Ambient / Instrumental / Post-Rock dari Ipoh, Perak), Ippie Gomas (Dreamy / Sadcore / Indie Rock, juga dari Ipoh) dan Piri Reis (Emoviolence / Skramz dari Shah Alam, Selangor). Pemilihan dan usaha mengetengahkan band-band seperti ini membuatkan orang-orang seperti saya membuka mata dan meneroka lebih jauh dalam scene muzik bebas tempatan. Penulis turut menyediakan ulasan yang cukup eksklusif untuk album The Afternoon Gentlemen “Complete Pissedography 2008-2012” (Grind / Powerviolence dari Leeds, UK) dan The Electric Ape In Stereo “We Come In Peace” (Shoegaze / Experimental / Post-Rock dari Ipoh). Keseluruhan zine ini mantap cuma mungkin lebih baik jika rekaletak dan susunatur dapat diperkemaskan dan dipadatkan bagi mengurangi ruang kosong dan ketebalan yang tidak perlu. Agak malang juga, selepas The Aksara Commune #1 diterbitkan dalam format fizikal, blog berkenaan tidak lagi dikemaskini dengan bahan-bahan baharu. Saya tidak pasti samada saudara Karim Abdullah masih lagi menulis dan tidak tahu juga kemungkinan adanya isu-isu susulan zine ini. Apapun, harap beliau kembali berkarya.
theaksaracommune.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan