Khamis, 16 Mac 2017

Interbiu | KAH KAH CELAKA : 26.06.2016


KAH KAH CELAKA adalah sekumpulan 4 remaja dari selatan tanahair yang mahu berseronok dengan muzik Punk Rock. Namun dalam keseronokan, mereka serius melontarkan pandangan dan saranan mereka melalui lirik-lirik yang dilagukan. Dibarisi oleh Chucky (vokal/gitar), Aqmal (gitar), Fikri (bass) dan Haziq (dram), Kah Kah Celaka telahpun merilis “Demo+ntrasick” berkandungan 6 buah lagu. Segalanya diceritakan oleh pemain gitar kedua, Aqmal dalam bual-bicara berikut.

Sebagai pengenalan, ceritakan sedikit latar-belakang penubuhan Kah Kah Celaka serta ahli anggota band ini?
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca. First sekali aku nak ucapkan terima kasih kepada zine Bangkit! ni kerana sudi menemuramah kami hehe!. Okay kami Kah Kah Celaka dari Johor Bahru. KKC ni wujud atas dasar kawan atau sebenarnya wujud tanpa dirancang hahaha!. Ahli anggota KKC kesemuanya ada 4 orang; Chucky (guitar+vokal), Aqmal (2nd guitar), Fikri (bass) dan Haziq (drum).

Apa definasi lebih luas terhadap muzik Punk Rock mainan korang dan band-band apa yang mempengaruhi Kah Kah Celaka?
Bagi kami punkrock adalah second opinion (opposition thinkers) dan freedom of speech, kita bebas melakukan dan suarakan hak. Samada dalam etika hidup, politik dan juga norma masyarakat. Antara band yang mempengaruhi kami; Dum Dum Tak, Bunga Hitam, Marjinal, Con-damn The Corruptor, Youth Of Today dan macam-macam lagi. Kalau nak list rasanya sampai ke lusa tak sudah hehe!.

Berikan informasi lebih lanjut berkenaan rilisan korang “Demo+ntrasick”? Di mana rakaman ber-langsung dan bagaimana respon pendengar yang korang terima?
Pada mulanya demo kami iaitu Demo+ntrasick hanyalah bahan untuk kami mengulangkaji apa yang kurang dan apa yang tak sepatutnya kami lakukan, atas nasihat rakan rakan. Bila demo dah siap tak sangka mula ada permintaan, dengan rasa rendah diri dan kualiti sound yang agak tak seberapa tu kami jual dgn harga RM3, harga mampu milik dan ada 6 track kesemuanya. Kami record di Studio Carlos, live record.. 1 jam RM30 saja!.. dan respon yang kami terima juga ada bermacam-macam tapi diterima dengan senyuman, ada yang kata terlalu raw, ada yang kata mesra pendengar dan mudah dihafal dan ada yang suruh record semula dan bermacam lagi.

Perkara-perkara apa yang paling diberi penekanan dan keutamaan semasa korang menghasilkan lagu-lagu untuk Kah Kah Celaka?
Dalam penghasilan lagu, keutamaan yang kami titikberatkan lebih kepada lirik dan melodi sesebuah lagu tu dan cuba untuk tak lari dari apa yang kami nak sampaikan. Rasanya tak ada apa-apa penekanan  lain, takut kami pulak yang tertekan nanti hahaha!. Apa yang paling penting lagu-lagu kami sampai kepada masyarakat majmuk Malaysia dan ini adalah untuk kita semua bukan siapa-siapa.

Apa benda yang korang laung-laungkan menerusi lirik-lirik lagu Kah Kah Celaka?
Kebanyakan lirik KKC adalah berkisar kemomokkan sistem, persoalan kepada autoriti, pengalaman berdemonstrasi, impian dan kenapa kita perlu gembira.

Kenapa korang namakan band ni dengan nama Kah Kah Celaka? Mungkin ada maksud yang “deep” di sebalik nama tu?
Dah berkali juga soalan ni diajukan kepada kami sebenarnya.. tapi kami tetap tenang menjawabnya haha!. Sebenarnya masa first gig yang kitorang dapat dulu kitorang takde nama band lagi, slot gig dah dapat tapi nama band takde.. kebetulan masa lepas jamming kami berempat lepak mamak lalu segumpal idea pun terpacul dari otak si Chucky untuk bagi nama “kah kah celaka”. Apa yang cuba kami sampaikan di sebalik nama tu? Kami cuba menunjukkan sebuah reaksi protes dalam sindiran.. takde apa yang deep pun di sebalik KKC tu.

Kah Kah Celaka boleh dianggap aktif main gig. Mana gig yang paling best pernah korang sertai? Impian korang nak kongsi pentas dengan band apa?
Fuh! Alhamdulillah setakat ni semua gig best-best belaka. Tapi yang paling kami terngiang-ngiang mestilah gig pertama kami di The Key, Melaka. Voc kami waktu tu rambut pacak-pacak tapi sebelum main kena makan Eno legakan sakit perut takut.

Kongsi sedikit scene Punk Rock di sekitar Johor Bahru? Rekomen beberapa band dari sana yang korang rasa perlu diberi perhatian?
Power dan masih berbisa. Punk Rock never die in JB. Di sekitar JB, boleh saja ada punk rock. Di mana-mana ada punk rock. Di gig-gig crowd tak memilih untuk tidak mendengar punk rock. Itu satu semangat yang kami pegang sampai sekarang dan bagi kami band yang patut diketengahkan sekitar circle friends kami ialah Uptosixteen dan juga Citizens 21. Kalau bro dengar Uptosixteen ni, lagunya seperti punk Anti-Flag, catchy, jahat dan jelas! Memerli norma masyarakat sekeliling dan juga politik! Jangan anggap vokalisnya skema (Syahmi) diorang tak reti menggila!. Manakala Citizens 21 pula bagi kami lagu mereka agak jiwang dan tektikal! Guitarist-nya seperti arwah Kurt Cobain (baik orangnya) dan drummer-nya menggila seperti Travis Barker dan bassist-nya terkinja seperti DeeDee Ramones, haaa.. bayangkanlah ketiga band legend itu bergabung meletup! Wahhh!

Kata-kata penutup dari Kah Kah Celaka?
Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada kawan-kawan, para organiser dan juga para pendengar yang telah mendengar lagu kami. Kah Kah Celaka takkan berdiri tanpa korang. Tak lupa juga kepada Encik Pagan of Malacca dan Encik Kobis & Ude of Batu Pahat yang memberi slot pada gig terawal kami, tak lupa juga Bro Nizang of Dum Dum Tak dan juga Mirul Citizens 21 yang banyak sedikit sebanyak memberi ilmu dan idea. Mungkin tanpa mereka kami takkan bermain sehingga kini. Dan juga ahli skuad singalongers kami (kalau nak petik nama sorang-sorang pun parah ni) kahkahkah!. So itu sahaja sekian daripada kami, punkrock-punkrock juga, jangan tinggal apa yang disuruhNya! Hokay bye!.
#ChaosilalLiqa' #PunkRockTillJannah


NOTA: Sepertimana disiarkan dalam BANGKIT! #2

2 ulasan: