Rabu, 10 Januari 2018

Rebiu | BUDAK FLAT


BUDAK FLAT
40ms / A5 / Bahasa Melayu
Budak Flat ni personal zine, satu naskah di mana Ocha Vozvyshennyy (Ocha lagi!) kongsikan kisahnya tinggal dan dibesarkan di sebuah rumah flat yang orang gelar “Flat Colombia”. Celaka Ocha, macamana dia boleh ingat benda-benda yang berlaku masa umur 5-6 tahun. Power betul memory card mamat poyo ni, haha! Gelaran “Flat Colombia” sebab area tu jadi pusat jualbeli dadah dan lubuk gangster. Patutlah Ocha jadi budak jahat sekarang, kahkah! Dalam zine Budak Flat ni ada 12 bahagian penceritaan, termasuk intro dan last. Okay, kalau nak cerita semua sampai minggu depan tak habis, jadi aku ambik past-part tertentu, cuma aku boleh bagitau semua bahagian cerita tu best! (nak tau lebih lanjut, beli.. jangan lokek poket). “Sukan” – bab ni Ocha cerita pasal dia main race basikal lagak lumba motor GP, main bola pecah cermin rumah orang. Paling aku geram hal badminton. Kalau aku dapat orang tua 30 tahun tu aku bagi pelempang jer, bodoh.. ada ke patut lawan dengan budak kecik 6 tahun. Dalam “Penjaga” Ocha cerita masa kecik umur 2 tahun dia kena sawan tangis, nak selesai masalah maka banyak tangan yang jaga dia, dan mungkin sebab nama tak sesuai, nama panggilan tukar jadi “Apis”. Benda ni buat aku terkenang diri aku sendiri, kes sama. Sebab tu kalau korang datang kampung aku, famili dan jiran-jiran panggil aku “Atan”, hihii. Pasal “Tadika” korang akan tahu bahawasanya Ocha ni “kaki berak”, kah! Ocha tanpa segan-silu beritahu dia kencing atas tilam toto sebab takut “Hantu”. Seronoknya baca kisah Ocha ni, korang akan teringat kisah-kisah diri sendiri. Macam aku, punyalah takut nak pergi/balik mengaji disebabkan hantu kum-kum. Hal “Pakcik Gemok dan Sembahyang Jumaat” ni sedih sikit, kisah Cik Gemok (orang tua jiran-jiran Ocha la) selalu tumpangkan Ocha dan kawan-kawannya gi masjid. Korang tau tak? Ocha bukan nak gi sembahyang sangat pun, tapi nak makan cendol free.. jahanam! Tapi sayang, Cik Gemok tiba masa pergi buat selamanya, sedih. Ahh sudah, takkan nak share semua kot. Banyak cerita lagi ni. Nak tau lebih lanjut korang beli la. Tak mahal pun, tak habis pun duit korang buat bayar minyak petrol naik harga tu. Budak Flat ni cerita-cerita syok. Bukan syok sendiri, ni realiti. Benda yang sama mungkin juga pernah terjadi pada korang. Boleh kenang-kenangkan sesambil baca zine ni. Pastu kalau mampu, tulis. Buat zine macam ni. Bahasa mudah, nada bercerita. Cepat dapatkan Budak Flat. RM7 jer pun. Terbitan Karya Raya Publishing. Edaran Kidal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan