Rabu, 10 Januari 2018

Rebiu | SUKA HATI – Isu #1


SUKA HATI – Isu #1
12ms / A6 / Bahasa Melayu
Dah ujung-ujung ni aku dah naik malas tulis ulasan panjang lebar. Kepala pun dah start nak migrain. Jadi aku kena cari bahan yang aku boleh tulis pendek-pendek, rebiu ringkas. Haa.. ada pun ni, zine Suka Hati. Zine yang aku beli masa KLZF2016 ni aku ada semua tiga isu (setakat yang dorang dah rilis 3 isu ni-lah, rasanya). So kita mula dengan isu pertama dulu. Kesemua ketiga-tiga isu keluaran zine Suka Hati ni editornya Ocha Vozvyshennyy (lagi-lagi Ocha, huh!), cuma penulis setiap isu berbeza, lain-lain orang. At the end, boleh disimpulkan Ocha ni orang yang gemar menulis, banyak idea dan suka terbitkan zine dan buku. Cukong Press tu dia punya-lah! Respek! Suka Hati #1 penulisnya Ocha, laaa.. dia jugak! Isu ni menampilkan “8 Kisah Masyarakat”. Maksudnya, terdapat lapan buah short stories, cerpen “fiksyen” ikut sukahati Ocha nak tulis. Ia berkisar tentang Aman, Amin dan Amira yang rupanya kembar tiga beradik yang dah lama terpisah akhirnya bertemu pada usia 87 tahun. Garapan cerita macam nak merapu, tapi bila fikir balik ada mesej-mesej tertentu. Overall, menarik gak la zine Suka Hati ni. Pemilihan saiz font baru betul untuk zine comel A6 ni, kalau nak banding Proziko tadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan