Selasa, 9 Januari 2018

Rebiu | METO – Vol.2


METO – Vol.2
64ms / A5 / Bahasa Melayu
Ben (editor) kembali dengan volume kedua perzine beliau, METO. Kali ini sedikit nipis, 64 halaman termasuk kulit. Pada dasarnya, ini sambungan kepada Vol.1 terdahulu, perkongsian kisah dan pengalaman hidup di sebuah pulau. Akan tetapi, dari satu sudut saya dapati cerita-cerita kali ini lebih “jahat”, lebih “gila”, lebih gedebe!. Dalam isu yang ini, penulis menghidangkan 6 cerita; Reception Sek Jahak, Curi, Kuasa Kuda / Minum / Todi, Kupu Kupu Itali, Cinta Sama Itu Hitler, dan Kemalangan. Penceritaan Ben kali ini agak lebih panjang lebar untuk setiap kisah namun cara dan gaya penulisan itu tidaklah membosankan. Ia seakan membawa pembaca seolah-olah berada sekali dalam setiap babak dan kejadian. Meto vol.2 ini sangat celaka, haha! Sebabnya, mata asyik merenung tajam beberapa foto gadis seksi berbikini yang turut diselitkan. Saya kira foto-foto original ini bukanlah sekadar hiasan semata, tapi pelengkap kepada pengisian menyeluruh zine Meto ini. Dapatkan vol.2 ini kerana ini penggenap kepada vol.1. Baru-baru ini saya mendapat khabar yang Ben mengeluarkan zine baru bernama NYELE. Saya belum dapat dan tidak tahu apa isi kandungnya. Saya terfikir, bukankah lebih elok jika Ben mengekalkan kesinambungan METO – maksud saya, Meto Vol.3 edisi “Nyele”. Mungkin Ben ada sebab-musabab tertentu, pengisian pada sisi yang berbeza. Entah, nanti saya mahu dapatkan sesalinan zine Nyele di KLZF2017.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan