Jumaat, 6 April 2018

Rebiu | BAMM! ZINE – Isu #1


BAMM! ZINE – Isu #1
52ms / A5 / Bahasa Melayu

Ini zine baru dari Negeri Di Bawah Bayu, terbit sekitar Disember 2017. Meskipun tiga editornya hanya menggelar diri mereka sebagai Kepala 01, Kepala 02 dan Kepala 03, saya pasti salah seorang daripadanya adalah Norlaila Baizura Simeran, yang sebelum ini menyunting zine Bolos dan Garisandakan. Identiti dan fokus BAMM! Zine menjurus kepada mengetengahkan scene muzik, karya dan kegiatan seni serta human right di Sabah, di Sandakan terutamanya iaitu daerah kelahiran para editor zine ini. 

Secara fizikal, Bamm! #1 mempunyai citarasa dan tarikan tersendiri pada hiasan (graphic art) kulit hadapan, susunatur yang kemas, teliti dan serta pilihan jenis/saiz huruf yang cukup memberi keselesaan untuk pembacaan. Saya percaya pengalaman ketiga-tiga editor yang telah lama menulis dan menerbit zine masing-masing telah dibawa masuk dan disuntik ke dalam Bamm! Zine dan hasilnya memang mengkagumkan. 

Isu pertama ini menampilkan interbiu bersama Free Read Sandakan (sebuah kolektif/komuniti buku dan seni), Lina Klasik (pengamal DIY), The Paralysed (band Alternative Rock), Yunizam Yusop (aktivis charity), Junkiez (art movement/group), Putri Purnama (penerbit/pengarah filem pendek Dream To Fly), Gerodok (band otai Punk Rock yang cukup terkenal dengan lagu Bulan 8 di Sandakan) dan Burhan (penggiat budaya bundle). Jika diperhatikan, Bamm! Zine bijak mengujudkan variasi skop interbiu-nya dan pemilihan responden dari pelbagai bidang ini menjadikan Bamm! unik dalam aspek pengisiannya dan sangat menarik untuk dibaca. 

Saya juga sukakan slot “karya seni” yang memperkenalkan Aerick Lostcontrol, seorang anak seni yang menghasilkan artwork-artwork hebat termasuk menggunakan teknik Cukil Kayu. Empat buah karya Aerick dipaparkan beserta perincian deskripsinya sekali, memang best!. Selainnya, bahan penulisan yang juga tak kurang menarik antaranya certot “Mak Cik, Jangan Ampunkan Mereka!”, artikel “Kau Audiophile Kah?”, gig report “Johny Comes Lately live in Sandakan”, puisi “Tuhan Jadian” dan beberapa komik ringkas. 

Tidak cukup dengan pengisian-pengisian ini, Bamm! #1 turut menghadiahkan mixtape (cd-r kompilasi mini) secara percuma untuk pembeli/pembaca zine ini. Idea dan usaha yang sangat terpuji. Sudah tentu ia menyeronokkan, membaca zine ini sambil menikmati lagu-lagu dari Dirty Shoes, The Paralysed, Gerodok, Golly Sandra dan Con-Damn The Corruptor. Informasi (rebiu) setiap band & lagu turut disertakan di dua mukasurat paling tengah Bamm! #1. 

Nah! Apa lagi yang kalian mahu? Inginkan sebuah zine yang terbaik serba-serbi? Jika itu yang dicari, maka yang ini saya syorkan. Dapatkan sekarang sekali dengan BAMM! Zine #2 yang juga dahpun terbit baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan