Jumaat, 6 April 2018

Rebiu | DISTOPIA – Isu #1


DISTOPIA – Isu #1
40ms / A5 / Bahasa Melayu

Kalau kalian masih ingat, saya pernah mengulas Distopia #0 (Isu Eksperimental) dalam Bangkit! #3. Di akhir ayat rebiu tersebut saya nyatakan: “Distopia ini satu penerbitan yang serius, bernas, mendidik dan sesuatu yang perlu lebih kerap dikeluarkan”. Semenjak itu saya menunggu dan terus menunggu keluarnya isu pertama zine ini. Distopia #1 (Disember 2017) terbit di hari #KLZF2017 setelah 3 tahun berlalunya isu #0 (Disember 2015), akhirnya. Ramai yang berkata masa begitu cepat berlalu tetapi bagi kebanyakan orang, penantian meskipun terlambat 15 minit adalah satu azab penyeksaan, nak-nak bagi mereka yang sedang hangat bercinta, betul tak?. 

Ok, berkenaan Distopia #1, penantian kepada kembalinya zine ini sebenarnya cukup berbaloi!. Editornya Sarajevo Amira Maisara seakan memeram terlebih dahulu semua idea dan tenaga yang ada selama beberapa tahun ini agar ianya cukup masak ranum sebelum dituai. Ternyata, Distopia #1 tampil jauh lebih baik kualitinya, luaran dan dalamannya. Isu ini hadir dengan mutu cetakan yang sangat bagus, kerja-kerja design & layout yang begitu kemas, sedap mata memandang (dan perlu saya katakan ianya hebat) bahkan dibaluti kulit berwarna penuh. “Dah macam pro-printed lah!”, detik hati saya saat kali pertama membelek-belek zine ini. 

Distopia #1 turut menampakkan kematangan dalam aspek pengisian. Saya menghormati Distopia kerana artikel-artikelnya di mana saya melihatnya sebagai identiti sebenar zine Distopia. Untuk kali ini, bahan rencana / artikel kritis diketengahkan dalam penulisan-penulisan berjudul “Wanita Dalit Melawan!”, “Fabrik Perjuangan Feminisme dan Konflik Dalaman” (kedua-duanya oleh Sarajevo) dan satu lagi sebuah esei bertajuk “Antara Dua Relatif” (sumbangan Karim Abdullah, editor zine The Aksara Commune). Perlukah saya ceritakan apa yang terkandung di dalam teks-teks bersifat edukatif ini? Saya rasa saya hanya perlu sarankan kalian segera dapatkan zine ini, baca sendiri dan perolehi manfaat darinya.  

Cukup jelas, Sarajevo (editor) mengotakan janjinya membawakan tema “wanita” untuk isu pertama ini. Selain dua artikel tulisan Sarajevo yang disebutkan tadi, “wanita” turut menjadi sebahagian daripada intipati dalam temubual bersama Radigals (band all-female Hardcore dari Singapura), pelakon teater Mia Sabrina Mahadir serta band folkpunk P-RM. Menariknya, bual-bicara Sarajevo bersama anggota kumpulan P-RM dibuat secara langsung (live interview) dan disunting dalam bentuk teks dengan jayanya. Salute untuk inisiatif ini.

Panjang sangat dah ke ulasan saya ni? Ok, biar saya beritahu sedikit lagi sebelum pergi kepada penutup. Bahan-bahan seperti puisi, book review, ulasan filem malahan posto-posto juga bukan sekadar pelengkap untuk dimuatkan dalam isu ini, tetapi ianya adalah kesempurnaan menyeluruh zine Distopia #1, dan tanpa ragu saya simpulkan, ini zine yang perlu kalian miliki! Segera emel zinedistopia@gmail.com atau cari Sarajevo Amira Maisara di facebook untuk memesan naskah anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan