Rabu, 18 April 2018

Rebiu | THE ANTARA – Demo


THE ANTARA – Demo
Independen
Simfoni yang mendamaikan! Lagu-lagu yang membawa ketenangan ke dalam jiwa. Sejujurnya, saya agak sukar untuk meneka-neki sebarang definasi mahupun pengaruh-pengaruh yang berkemungkinan membentuk elemen muzik mainan The Antara. Saya hanya mampu memberi gambaran bahawa saya sedang terbang, terawang melayang bersama melodi-melodi halus dan indah ciptaan mereka. Demo ini satu permulaan yang cukup memberansangkan dari band asal Ketereh, Kelantan ini. Ia menampilkan tiga lagu; Rasa Hati, Detik Rahsia dan Hanya Didunia – berdurasi keseluruhan 13:30 minit. Muzik The Antara sebenarnya berada di dalam dan di antara integrasi 3 atau lebih sub-genre, dikacuk-adunkan dengan teliti dan hasilnya adalah karya-karya yang kedengaran begitu berseni. Kualiti komposisi itu juga dilengkapi pula dengan lontaran vokal yang amat mengasyikkan serta rakaman bunyi yang sememangnya tepat pada sifat muziknya, maka demo ini pada keseluruhannya saya anggap menakjubkan!
facebook.com/theantaraband
instagram.com/the.antara


Nota: Jika tiada aral, The Antara akan turut diketengahkan dalam Bangkit! Fanzine edisi khas “Rock Bebas” yang pada masa ini masih dalam pembikinan.


Berikut sedikit kajian awal oleh Bangkit! Fanzine bersama The Antara:


Secara ringkas boleh beritahu genre muzik The Antara dan contoh band / artis yang inspired penulisan muzik band korang ni?
Band yang memberi pengaruh adalah psychedelic rock seperti The doors, The Beatles di zaman psychedelic-nya, lebihan lagi karya-karya George Harrison, brit rock seperti Oasis, pengaruh elektrik dari The Killers, pengaruh The Who dan Kula Shaker. Kami juga terpengaruh dengan dikir barat, ada sebuah lagu judul Bersabar yang seakan dikir barat lenggok lagunya, maaf saya tak dapat nak sertakan di dalam cd demo kerana masalah teknikal, boleh di dengar dan tonton di youtube atau di facebook page kami. | rujuk: youtu.be/xOV33yyampg

Tiada ulasan:

Catat Ulasan