Jumaat, 25 Mei 2018

Rebiu | THE JAPS – So Be It


THE JAPS – So Be It
Gloomy Room Records
Sebuah lagi band dari scene muzik indie Sibu, Sarawak. The Japs menerusi CD berjudul “So Be It” ini benar-benar memikat hati saya. Ini CD berdurasi 35:16 minit dengan kandungan lapan buah lagu berbahasa Inggeris yang sangat sedap didengar, santai dan sempoi nuansanya. Saya sendiri setiap kali memainkannya, saya pasti akan mahu terus mengulang dengar berkali-kali dan berhibur dengan kelazatan muzik bikinan The Japs. Mereka cerdik dalam meletakkan riff-riff catchy dan melodi yang melekat pada tempatnya dan disusun dengan baik, tanpa perlu terlalu kompak atau teknikal. Vibe dan hook lagu-lagu The Japs dalam rilisan “So Be It” ini sebenarnya kedengaran ringan, senang diterima,  mudah dihadam namun cukup menyelerakan. The Japs menurut saya mempersembahkan muzik Indie Rock yang diperkuatkan dengan elemen-elemen Garage Rock 60-an, Britpop dan tak ketinggalan perisa Rock ‘n’ Roll. Terus terang, saya sukakan kesemua 8 tracks yang dimuatkan dalam CD ini, dan perlu juga saya maklumkan terdapat satu hidden track, sebuah lagu dalam bahasa Melayu yang bersambung dengan lagu ke-lapan. Tanpa sangsi, ini rilisan yang saya kira akan menepati citarasa sesiapa sahaja yang mencintai rock dan keujudan band seperti The Japs ini sudah pasti akan terus menghidupkan scene DIY indie rock tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan