Selasa, 29 Mei 2018

Interbiu | ZIRCONIA : 24.05.2018


Sebenarnya saya hanya mengajukan beberapa soalan ringkas kepada band Sabah bernama ZIRCONIA ini bagi tujuan mendapatkan sedikit maklumat untuk dimuatkan dalam ruangan informasi. Akan tetapi mereka cukup ramah bercerita panjang lebar melebihi dari jangkaan skop pertanyaan saya. Ekoran itu, saya memutuskan untuk mengubah dan mengolah semula teks dalam bentuk temubual. Terima kasih kepada Chet (gitar) yang memberikan respon, mewakili Zirconia yang turut dianggotai Baba (dram), Roy (bass) serta Jenifer (vokal). – Interbiu oleh Pyan Nathias

Hello Zirconia. Boleh kongsikan asal-usul penubuhan band serta latarbelakang line-up yang membentuk Zirconia?
Hi bro. Zirconia ni asal Penampang ditubuhkan oleh saya (Chester) yang dikenali sebagai Chet, selaku ketua band dan juga pemilik BMT Studio. Pada asalnya kumpulan saya adalah W.O.R.M, band 90an. Sekitar 2010 saya tinggalkan W.O.R.M dan tubuhkan HIDE. Lagu-lagu HIDE dihidupkan semula di mana penyanyi asal adalah perempuan yang bernama Heidi Nualin namun keadaan semakin sukar untuk survive. Masa tu tidak banyak gigs tambahan pula pemain drum dan bass tidak tetap lalu keadaan menekan Heidi dan Chet berpisah, berehat ikut haluan masing-masing. 

Namun semangat HIDE masih dalam jiwa Chet yang bertahun menunggu peluang untuk tubuhkan band. Pada suatu hari Chet terjumpa Baba, drummer yang mempunyai bakat yang besar. Chet kagum dengan stroke Baba yang menonjolkan sound dan cara Baba sendiri. Chet yakin ia akan melekat dengan riff-riff Chet. Semasa rakan-rakan band Baba jamming, Chet offer Baba dan minta bantu untuk main drum lagu-lagu Chet lalu dari situlah bermula Zirconia. Chet sentiasa menganggap Baba seperti saudara. Sebab Baba sentiasa membantu dari segala aspek dalam muzik Chet. 

Zirconia ditubuhkan sekitar tahun 2015 untuk menghidupkan kembali lagu-lagu HIDE. Ada suatu masa Chet terjumpa semula Heidi penyanyi asal HIDE. Keinginan untuk membawa semula penyanyi asal HIDE bagaimanapun tidak menjadi disebabkan hal-hal yang tak dapat dielakkan. Zirconia pada masa itu adalah Chet sebagai guitaris dan hanya Baba selaku drum. Baba kemudiannya menjemput Roy Middleton sebagai bassist. Roy seorang yang berpengalaman bermain bass dan selain bass, Roy juga boleh bermain gitar. 

Selama setahun berlatih lagu lama dan lagu ciptaan baru tanpa disedar Zirconia membentuk satu identiti dengan corak muzik yang tersendiri. Zirconia adalah sebuah band yang serius. Namun begitu Zirconia sering mengalami masalah penyanyi. Disebabkan muzik Zirconia yang berat, banyak vokalis perempuan sukar untuk faham dan selami feel corak muzik Zirconia. Tetapi Zirconia amat bersyukur kerana ada vokalis-vokslis yang berbakat datang mencuba dan selamatkan band. 

Akhirnya Chet jumpa Jen yang dilatih, bahkan masih lagi berlatih hingga sekarang. Peningkatan Jen semakin bagus dan Jen lah antara yang bertahan dalam Zirconia. Band banyak mengalami up & down, ada masa-masa down dan rehat panjang tetapi muzik Zirconia itu sendiri buatkan kami semua rindu untuk bawa. Kalau sekian lama tak jumpa bila jamming lagu-lagu secara langsung kembalikan semangat untuk berjuang. Zirconia adalah satu perjuangan dan nasib band terletak pada chemistry setiap pemain.

Jelaskan secara tepat tentang muzik bawaan Zirconia serta band-band yang begitu besar pengaruhnya terhadap kalian?
Konsep muzik Zirconia adalah campuran berasaskan rock, jazz, blues, hard rock, 70’s rock, metal dan sebagainya. Zirconia tidak terikat dengan satu concept tetapi major adalah hard rock. Muzik Zirconia  sebahagian besar pengaruh muziknya datang dari barat ala-ala Creed, Smashing Pumpkins, Soundgarden, Stone Temple Pilots, Metallica dan sebagainya.

Bagaimana dengan penulisan lagu-lagu sendiri? 
Zirconia setakat ini telah mencipta lebih 15 buah lagu antaranya bertajuk Forgotten, Sakura, Prince Tonight, Long Ghost Road, Maya, Dance With Me, Atlantis, Are You Lost, Arrival (instrumental), Drive (instrumental), Time, Dream dan juga Together.

Saya baru mengenali tentang Zirconia dan kurang mengetahui apa antara rilisan yang telah kalian keluarkan. Ceritakan lebih lanjut mengenai rilisan terbaharu serta perkembangan semasa dari band ini?
Selama 4 tahun ini Zirconia hanya release hasil karya dalam bentuk demo di BMT Studio sendiri. Zirconia lebih pentingkan mutu persembahan daripada full album. Pun demikian, Zirconia akan merancang full album dan muzik video buat pertama kalinya pada tahun ini. Dijangka akan siap pada Disember 2018 nanti.

Apakah antara harapan dan sasaran Zirconia dalam scene “Rock Bebas” tanahair?
Harapan Zirconia adalah untuk menjadi contoh kepada generasi yang baru agar jangan give up, angkat senjata anda dan teruskan berjuang habis-habisan bersama-sama majukan industri muzik terutamanya untuk local band. Be local for global. We can make a change. Rock on!

Terima kasih Zirconia. Ada apa-apa lagi yang hendak diperkataksn sebagai penutup?
Zirconia banyak menyumbang pada industri muzik di perantauan ini dan juga banyak menyokong band-band yang lama dan baru. Sentiasa bantu band lain sekiranya mereka kekurangan. Sebenarnya banyak lagi cerita yang mahu disampaikan, mungkin tak siap sampai esok. Oleh itu akhir sekali Zirconia amat berterima kasih kepada Tuhan kerana kurniakan bakat pada kami dan berkat pada band. Tidak dilupakan keluarga, peminat, kawan-kawan dan pihak-pihak tertentu yang menyokong dan bagi semangat untuk kami. Sekian, terima kasih bro.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan